Gelukstofjes kun je nooit genoeg hebben, dus komt het goed uit dat je de aanmaak daarvan ook zelf kunt stimuleren.. We merken het allemaal; de dagen worden langer, het wordt steeds lichter buiten en de zon begint nu echt al zijn warmte af te geven. Hoewel het heerlijk is dat de energie weer toeneemt in de…

Dubbel geluk

Gelukstofjes kun je nooit genoeg hebben, dus komt het goed uit dat je de aanmaak daarvan ook zelf kunt stimuleren..

We merken het allemaal; de dagen worden langer, het wordt steeds lichter buiten en de zon begint nu echt al zijn warmte af te geven. Hoewel het heerlijk is dat de energie weer toeneemt in de lente, is de keerzijde daarvan dat we gemakkelijker meer hooi op onze vork kunnen nemen en ligt een verhoogd stressniveau op de loer. Kortdurend een verhoogd stressniveau is heel gezond, maar langdurige stress daar wordt je niet blij van!

Documentaire Stand van Nederland over Geluk
In een recentelijk verschenen documentaire van Stand van Nederland, uitgezonden op 14 Februari die gaat over geluk, werd dit voor ons weer eens extra benadrukt. Een op de zeven werknemers in Nederland heeft last van burn-outklachten. Hoewel we al langer weten dat stress en burn-out klachten veel voorkomend zijn onder werknemers, is een op de zeven echt enorm hoog (vind je ook niet?)!

Er wordt gelukkig veel wetenschappelijk onderzoek gedaan hoe we dit kunnen voorkomen. Uit deze resultaten blijkt dat hoe hoger de cardiorespiratoire fitheid, hoe minder stress en burn-out klachten. Het is dus heel belangrijk om lekker in beweging te komen en te blijven. Mensen met een goed uithoudingsvermogen reageren minder heftig op stressoren en herstellen er sneller van.
Bedenk bijvoorbeeld een activiteit die jij leuk en haalbaar vindt. Pak de draad weer op van een sport die je vroeger met plezier hebt gedaan. Maak het haalbaar en ga samen met een vriend of vriendin, of begin op een heel rustig niveau.
Als je niet zo’n sporter bent, ga dan lekker wandelen. Of ga in de middagpauze een blokje om met een collega. Flink doorstappen zodat je hartslag wat verhoogt, en laat het (zon)licht op je huid komen. Je hoeft niets te presteren, het gaat om vitaliseren. Kijk hoe je je voelt na de activiteit. Ben je uitgeput? Dan was het te intensief en dat stimuleert niet. Voel je je lekker na afloop? Dan raak je al snel gemotiveerd om de volgende dag weer actief te zijn. Een mooie bijkomstigheid; er is aangetoond dat bewegen zowel een positief effect heeft op je zelfbeeld en zelfwaarde!

Meer geluk door slaap
Wist je dat we van goed slapen ons echt gelukkiger voelen? Onderzoek toont aan dat slaap een belangrijke invloed heeft op functioneren in het dagelijks leven, gezondheid en ervaren moeheid. Mensen die te weinig slaap krijgen hebben meer last van stress, sombere stemming, prikkelbaarheid en emotionele instabiliteit. De relatie tussen emoties en slaap lijkt wederkerig te zijn; emoties beïnvloeden de slaap en slaap beïnvloedt de emoties. Hier een aantal leefstijl en omgeving tips die van invloed zijn op je slaap kwaliteit en kwantiteit en waardoor je je meer happy voelt!
Vermijd cafeïne 4-8 uur voor bedtijd
Vermijd nicotine voor bedtijd en als men ’s nachts wakker wordt.
Vermijd alcohol rond bedtijd. Dit kan inslaapvallen bevorderen, maar veroorzaakt slaapfragmentatie later in de nacht.
Vermijd een zware maaltijd voor het naar bed gaan, een lichte snack kan soms juist wel de slaap bevorderen.
Regelmatige sporten bevordert de diepte van de slaap, maar voor bedtijd sporten geeft te veel stimulatie.
Verminder geluid, licht en excessieve temperaturen gedurende een uur voor de slaapperiode (je mail of telefoonberichtjes beantwoorden kun je dus beter laten ’s avonds)

Yoga & Geluk
Yoga kent vele positieve invloeden op fysiek, mentaal en sociaal vlak. Iedereen kan datgene uit de yoga halen waar hij of zij behoefte aan heeft en dat is voor iedereen ook persoonlijk. Van meer energie en een gezond lichaam tot meer ontspanning of rust in een druk hoofd. Het is een avontuur op weg naar de beste versie van jezelf.
Wij (en jullie hopelijk ook in de yogavakantie ;)) ervaren elke dag weer hoeveel positiviteit yoga kan brengen en we hopen dat het jullie hetzelfde kan brengen!

Agenda Yoga Healthweken
De Yoga Health week op Tenerife van 2 t/m 9 Maart zit helemaal vol. Maar er zijn nog 2 plekjes vrij van 9 t/m 16 Maart op Tenerife, dus wees er snel bij. We zouden het jammer vinden als je graag wilt komen, maar als het net vol zit.
In Mei organiseren we weer twee prachtige Yogaweken op zonnig Corfu. En zoek je een plek iets dichter bij huis? In Juni staan de frisgroene Yoga Health weken in de Ardennen op de agenda! De eerste plekjes zijn al geboekt, maar op dit moment zijn er nog voldoende plekken open. Ken je mensen die interesse hebben in een week vol inspiratie? Voor meer informatie kun je terecht op onze website: https://jojamis-yogavakantie.nl/yoga-vakantie/
Natuurlijk kun je ook altijd een mailtje sturen naar info@jojamis.nl en beantwoorden wij met liefde al je vragen!

- We hopen je binnenkort weer te zien! -

Tenerife 2 t/m 9 Maart en 9 t/m 16 Maart 2018
Corfu 13 t/m 20 Mei en 20 t/m 27 Mei 2018
Ardennen 15 t/m 22 Juni en 22 t/m 29 Juni 2018

Veel liefs en geluk 😉
Jojamis