Iedereen maakt zich wel eens ergens druk om. Iets dat je zorgen geeft, een gevoel van onrust oproept of waar je mee in je maag zit. Je loopt vooruit op de zaken en stelt je voor dat het onplezierig gaat worden. Mindfulness kun je toepassen om met dergelijke problemen om te gaan. En dat geeft…

intern probleem oplossen met mindfulness

Iedereen maakt zich wel eens ergens druk om. Iets dat je zorgen geeft, een gevoel van onrust oproept of waar je mee in je maag zit. Je loopt vooruit op de zaken en stelt je voor dat het onplezierig gaat worden. Mindfulness kun je toepassen om met dergelijke problemen om te gaan. En dat geeft veel meer rust in je dagelijks leven.

Een voorbeeld:
Stel je bent bang voor spinnen. Je kunt niet met ze samen zijn, je vindt ze verschrikkelijk en vermijdt ze als het even kan. Spinnen angst, of aragnofobia, wordt door psychologen behandeld met exposure. Dit houdt in dat je spinnen niet meer gaat vermijden maar onder gecontroleerde omstandigheden langzaam maar zeker toch contact gaat maken met de spinnen. Eerst samen met een begeleider een spin bekijken in een terrarium. Langzaam iets dichterbij komen. En uiteindelijk de spin op de hand laten lopen. Door jezelf stapje voor stapje bloot te stellen aan de spin, zal je angst langzaam oplossen.

Via exposure kom je erachter dat de alarmbellen onnodig afgaan. Deze behandelmethode is heel effectief. Allerlei angsten kunnen zo verdwijnen of minder worden. Met mindfulness kun je die zelfstandig op jezelf toepassen. Je kunt je eigen therapeut zijn. Dat gaat als volgt: ga zitten in je meditatie houding (liggen kan ook) en roep jou probleem op in je gedachten. Dit kan van alles zijn; geld zorgen, de crisis, een ruzie, je baan of relatie die je dreigt te verliezen, een presentatie die je gaat geven etc. Neem vervolgens de reacties in je lichaam waar, de gevoelens en emoties, de onrust, de lichamelijke reacties. Kijk er met nieuwsgierigheid na, je hoeft er niets mee te doen. Laat de reacties er zijn, open je voor deze reacties zonder oordeel. Houd vol en blijf er bij, zo’n tien minuten, niet stoppen en iets anders gaan doen. Wanneer de reacties minder worden en uiteindelijk verdwijnen dan roep je je probleem nogmaals op in gedachten. Neem nogmaals de reacties waar. Vergelijk het met een steen die je in het water gooit. De steen is het probleem, de kringen die ontstaan zijn de emoties en reacties. Als alle kringen weg zijn gooi je de steen nogmaals in het water. Op deze manier kun je alles laten zijn. Dat geeft meer vrijheid, je hoeft namelijk niet zo veel meer te vermijden, en dat scheelt een heleboel frustratie, onrust en stress. Succes.

PS wil je deze methode onder begeleiding aanleren? Ga dan mee op een yoga en mindfulness vakantie, dan leer je de fijne kneepjes en zul je veel meer vruchten kunnen plukken van je meditatieoefeningen.

Succes!!!
Michiel Jojamis-yogavakantie