De bilspieren behoren tot de sterkste spieren in ons lichaam. Bij de meeste mensen zijn ze echter verzwakt, met allerlei klachten aan rug en  knieën, en slechte prestaties als gevolg. Op dit moment zìt je waarschijnlijk om dit te lezen en kun je voelen dat je bilspieren 0% actief zijn. Wie veel zit gebruikt zijn…

Vitale billen

De bilspieren behoren tot de sterkste spieren in ons lichaam. Bij de meeste mensen zijn ze echter verzwakt, met allerlei klachten aan rug en  knieën, en slechte prestaties als gevolg. Op dit moment zìt je waarschijnlijk om dit te lezen en kun je voelen dat je bilspieren 0% actief zijn. Wie veel zit gebruikt zijn bilspieren te weinig en doet er goed aan zijn bilspieren extra te trainen. Bijkomend voordeel: sterke billen zien er natuurlijk goed uit!

Vaak worden de bilspieren getraind dmv squats. Dit is echter niet de ideale oefening voor de bilspier, met squats train je vooral de bovenbenen.

Een echte topoefening voor de bilspier is de deadlift. Deze klinkt heel gevaarlijk maar als je de oefening goed uitvoert is het echt een aangename oefening. Ook zonder halter heel effectief!

Aandachtspunten:
- Goed op de hielen steunen en voeten op schouderbreedte.
- Knieën zoveel mogelijk boven de enkels houden.
- De wervelkolom zo neutraal mogelijk houden gedurende de hele beweging (dus niet je rug hol trekken of opbollen).
- Trek de kin in.
- Heb je geen gewichten of halters in huis, gebruik dan een alternatief.

Onder dit artikel staat een link naar een youtube video voor uitgebreidere instructies. (Tip: De deadlift op 1 been, vanaf 2.00 min. ziet er leuk uit maar is geen aanrader als je de bilspier wilt trainen.

Alternatief
Waarschijnlijk heb je geen grote halter thuis om mee te trainen. Dat is ook helemaal niet nodig. Als je niet gewend bent om je bilspieren te trainen kun je de oefening zonder extra gewicht uitvoeren. Begin met 10 herhalingen en wacht af of je de volgende dag lichte spierpijn hebt. Zo niet, maak het dan zwaarder door gewicht toe te voegen. Druk een zware tas met boeken tegen je borst, doe een zware rugzak op of pak in iedere hand een steen.

Wil je deze en andere vitaliserende oefeningen leren, en daarnaast genieten van yoga, (berg)wandelen, zee, zon en meer?…..dan is de Yoga Healthweek echt wat voor jou!

Kijk op de site voor alle info.